Tereny inwestycyjne w Szczecinie na celowniku inwestorów

Szczecin to jeden z mniejszych regionalnych rynków nieruchomości komercyjnych, który jednak systematycznie zyskuje na znaczeniu. Wszystko dzięki bardzo dobremu położeniu, poprawie infrastruktury i dużej podaży atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.
Szybki rozwój dostrzegalny jest zwłaszcza w segmencie magazynowym i przemysłowym. Szczecin zyskuje dzięki świetnej lokalizacji. Miasto położone w sąsiedztwie Niemiec dysponuje dobrymi połączeniami lotniczymi (Port Lotniczy Szczecin – Goleniów znajduje się w odległości ok. 35 km od centrum Szczecina), oraz dobrym skomunikowaniem z zachodnim sąsiadem (autostrada A6). Droga morska umożliwia komunikację z wybrzeżami Danii, Szwecji i Finlandii.
Aktywna polityka miejska w zakresie uzbrajania kolejnych gruntów i ich sprzedaży przynosi efekty.
Do najważniejszych z nich należą tereny inwestycyjne bezpośrednio przy autostradzie A6 węzeł Szczecin Dąbie. Tereny, które sprzedaje tam gmina mają w sumie 31 hektarów podzielonych na trzy kompleksy, z czego na każdy składają się działki po około 2 hektary.
Teren posiada dogodne połączenie z lotniskiem, portem morskim, centrum Szczecina, Berlinem oraz z drogami ekspresowymi S3 (port morski – południe Polski), S10 (Stargard Szczeciński – kierunek Toruń). Jest w pełni uzbrojony w infrastrukturę techniczną: energia elektryczna, wodociąg, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa.
Druga lokalizacja to Dunikowo. Teren o powierzchni 21 hektarów położony jest w prawobrzeżnej części Szczecina, tuż przy autostradzie A6 – węzeł Szczecin Dąbie. Znajduje się 15 km od centrum Szczecina, 30 km od lotniska Szczecin – Goleniów, 85 km od portu morskiego Świnoujście i 135 km od Berlina.
Wymienione działki objęte są Specjalną Strefą Ekonomiczną Euro-Park Mielec. Aktualnie w rejonie Szczecina funkcjonuje jeszcze druga strefa – Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A.. Łączna powierzchnia terenów objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej wynosi ponad 130 ha. Inwestorzy, którzy zdecydują się do niej wejść mogą liczyć na ulgi w postaci zwolnień od podatku dochodowego, a także innych ulg podatkowych.
Miasto, dzięki dużej podaży atrakcyjnych terenów, sukcesywnie przyciąga inwestorów w sektorze magazynowym. Co prawda Szczecin wśród wiodących rynków (Warszawa, Polska Centralna, Wrocław, Poznań, Kraków, Górny Śląsk, Trójmiasto) jest najmniejszym, to podaż nowoczesnych magazynów bardzo szybko rośnie. W 2014 roku zasoby Szczecina wynosiły 73 tys. mkw. i w analizowanym okresie zwiększyły się aż o połowę. Co więcej – wszystkie nowoczesne powierzchnie magazynowe były w pełni wynajęte. W I połowie 2015 całkowita podaż powierzchni magazynowych wynosiła 115 tys. mkw., natomiast nowe powierzchnie dostarczone w tym okresie to około 42 tys. metrów kwadratowych.
Do najważniejszych inwestycji należy kompleks North – West Logistic Park. Jest to pierwszy w Szczecinie park logistyczny klasy A, usytuowany w południowo-wschodniej części miasta przy ulicy Kniewskiej, tuż przy dużym węźle komunikacyjnym z dostępem do autostrady A6. Na 14 ha działce powstały cztery hale o łącznej powierzchni 64 000 mkw. przeznaczone pod logistykę, magazynowanie i produkcję. W związku z dużym zainteresowaniem powierzchniami najmu inwestor planuje dalszy rozwój kompleksu. Inwestycja zostanie powiększona o halę E o powierzchni najmu 5 400 mkw., której budowa już się rozpoczęła a oddanie do użytkowania nastąpi w grudniu br. W planach jest także budowa kolejnych hal F i G, w sąsiedztwie hali A. Łącznie 7 hal zajmie powierzchnię 77 tysięcy metrów kwadratowych na 18 hektarach gruntu.
Inna ważna inwestycja magazynowa to m.in. Prologis Park Szczecin, położony na terenie Goleniowskiego Parku Przemysłowego przy drodze ekspresowej S3, niecałe 70 km na południe od portu w Świnoujściu, 40 km na wschód od niemieckiej granicy, 35 km na północny wschód od centrum Szczecina i 7 km na południowy zachód od lotniska w Goleniowie. Obiekt ma obecnie 53 000 mkw.
Jakie są ceny terenów inwestycyjnych i działek w stolicy województwa zachodniopomorskiego?
Przeciętne ceny działek budowlanych (na podstawie ofert z WGN) mieszczą się w przedziale 120 – 150 zł/ mkw. Za atrakcyjne tereny pod aktywizację gospodarczą trzeba zapłacić zdecydowanie więcej. Jedną z lepszych lokalizacji pozostają rejony portowe. Przykładowo: za teren na nabrzeżu w lokalizacji Łasztownia Nowy Port należy płacić po 300 zł od metra kwadratowego. Do atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych należą też m.in. Dąbie czy Załom – blisko drogi ekspresowej S3 i autostrady A6.
Warto zaznaczyć, że potencjał inwestycyjny Szczecina nie ogranicza się wyłącznie do rynku magazynowego. Rozwija się zwłaszcza sektor biurowy, dzięki branży BPO, która z kolei korzysta z dostępności młodej, wykwalifikowanej kadry, rekrutującej się ze szczecińskich uczelni wyższych.
Na pewno – jeśli dotychczasowa polityka samorządowa zostanie utrzymana – stolica województwa zachodniopomorskiego przy tym tempie rozwoju ma szansę skutecznie gonić najbardziej rozwinięte rynki. Bardzo dobra lokalizacja, dostęp gruntów oraz wyposażenie infrastrukturalne sprawiają, że jest to miejsce szczególnie atrakcyjne dla inwestycji magazynowo – przemysłowych.

Marcin Moneta, Dział Analiz WGN

Print Friendly, PDF & Email